Lifestyle

De gitaar wint aan populariteit tijdens de coronacrisis

Enige tijd geleden had de gitaar het nog moeilijk om zich te handhaven en was de populariteit van de elektrische gitaar nog in vrije val. Volgens een nieuw rapport van TechNavio, een van de grootste marktonderzoeksbedrijven ter wereld, lijkt daar nu definitief verandering in te komen. Zij voorspelden eerder al een marktgroei van 2,45% in 2020 en uiteindelijk zelfs een jaarlijkse groei van zo’n 3% tegen 2024. De gitaar is terug van nooit echt weggeweest. En daar heeft ook de coronacrisis iets mee te maken.

Moeilijke jaren voor elektrische gitaren

Enkele jaren geleden trokken gitaarfabrikanten nog aan de alarmbel. In 2017 publiceerde The Washington Post nog een artikel over de tanende populariteit van de elektrische gitaar. De internationale verkoopcijfers waren in tien jaar tijd dan ook met een derde afgenomen. Verschillende oorzaken zouden aan de basis liggen. De opkomst van nieuwe muziekstromingen waarbij er zelfs helemaal geen muziekinstrumenten meer aan te pas komen, is daar een voorbeeld van. Dat werkt per slot van rekening ook door op jongeren die meeleven met de muziek waar ze naar luisteren. Wat bleek: jongeren die dj’den bleken nog maar weinig interesse te hebben in andere instrumenten. While my guitar gently weeps …

Sterke groei in BRICS- en APEC-landen

De laatste jaren was er dan weer een voorzichtige groei te merken. Vooral in de BRICS-landen (Brazilië, Rusland, India, China en Zuid-Afrika) is de vraag naar akoestische gitaren, voornamelijk omwille van hun betaalbaarheid en hoge mate van beschikbaarheid, sterk toegenomen. Het zijn landen die een snelle economische groei kennen en waarbij het BBP al jaren stijgt.

In de APEC-landen (de landen rond de Grote Oceaan, waartoe Rusland en China eveneens behoren) zijn gelijkaardige trends te zien, maar is ook de toenemende vraag naar elektrische gitaren opmerkelijk. Het marktonderzoek geeft aan dat 46% van de groei uit deze regio afkomstig is.

Het stijgende lokale bewustzijn over de beschikbaarheid van verschillende soorten gitaren, de stijlen en de premium gitaarmerken zou een belangrijke rol spelen in de stijgende populariteitscijfers. Het zijn trends die ook hier zichtbaar zijn met informatieportalen als Gouden Gitaar en Vlaamse muzikanten die gitaarlessen delen via websites als YouTube. Het komt de sector alleen maar ten goede.

De gitaar tijdens de coronacrisis

In Europa speelt de coronapandemie in ieder geval ook een rol in de stijgende populariteit van de gitaar. Iedereen moet binnenblijven, fitnesszalen blijven gesloten, sporten wordt bemoeilijkt en thuis sporten is niet altijd even evident. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat consumenten steeds vaker hun weg vinden naar nieuwe hobby’s. Volgens het onderzoek zou de stijgende populariteit van muziekgerelateerde ontspanningsactiviteiten dan ook een belangrijke factor zijn voor de duidelijke groei van de gitaarmarkt.

Ten slotte geeft het rapport aan dat in de kapitaalkrachtige landen vooral de stijgende vraag naar duurdere (houten) maatwerkgitaren een van de belangrijkste trends van de komende jaren zal zijn. Wel waarschuwt het rapport er nu al voor dat een economische terugval in wijzigend consumentengedrag kan resulteren. In deze bijzondere tijden blijft voorspellen nu eenmaal moeilijk.

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close