Zakelijk

Hoe jezelf als bedrijf of ondernemer te profileren?

Op het ogenblik dat je als ondernemer aan de slag wil gaan spreekt het voor zich dat je, je op een bepaalde manier zal willen profileren. Binnen elke sector en elke doelmarkt is er op vandaag immers reeds sprake van een bepaalde vorm van verzadiging. Dit betekent dat je, je op een bepaalde manier zal moeten zien te onderscheiden van  de massa. Wil jij ook graag achterhalen op welke manier je, je precies als bedrijf of als ondernemer kan profileren? We vertellen het je graag hier op deze pagina!

1.) Zorg voor een duidelijke positionering binnen de markt

De eerste stap die je moet zetten om je als ondernemer of bedrijf te kunnen profileren is ontdekken wie je zelf bent en waarvoor je precies wil staan. Dit geldt zowel voor grote bedrijven als voor de kleine zelfstandigen. Dit lijkt in eerste instantie misschien behoorlijk complex, maar dat hoeft het in de praktijk zeker niet te zijn, in tegendeel. We geven je graag een concreet voorbeeld. Neem nu bijvoorbeeld dat je aan de slag wenst te gaan als fotograaf. Ga je op basis van deze beslissing gewoon verkondigen dat je een fotograaf bent? In dat geval ben je gewoon één van de zovelen. Profileer je jezelf echter als een emotiefotograaf? In dat geval kan je, je specialiseren in met name sportprestaties en / of uitvaarten. Op deze manier richt je, je op een veel specifiekere markt en weet je, je te onderscheiden van de massa. Zo sla je twee vliegen in één klap!

2.) Wees op en top professioneel

De tweede tip lijkt voor de hand liggend, maar dat blijkt ze in de praktijk lang niet altijd te zijn. Heel wat ondernemers slaan de plank op dit vlak immers behoorlijk mis. Het lijkt er in de praktijk dan ook vaak naar uit te zien dat heel wat bedrijven zijn opgericht als een uit de hand gelopen hobby. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn, maar het komt weinig professioneel over. Wil je een zo groot mogelijk aantal potentiële klanten op efficiënte wijze weten te overtuigen? Dan is het een absolute must om zo professioneel mogelijk naar buiten te komen. Hou op dit vlak rekening met verschillende belangrijke aandachtspunten zoals:

  1. De uitstraling waar je website of webshop over beschikt;
  2. De algemene huisstijl waar je gebruik van maakt;
  3. De communicatiemiddelen die je inzet ten opzichte van je klanten;

Bovendien spreekt het voor zich dat vooral kennis en expertise van cruciaal belang zijn wanneer je, je op een zo professioneel mogelijke wijze wil kunnen profileren. Laat je dus bij voorkeur continue bijscholen en zorg er voor dat je steeds mee bent met de actuele ontwikkelingen binnen jouw sector.

3.) Maak je expertise duidelijk

Bovenstaande zegt het eigenlijk reeds een beetje, expertise is vandaag de dag in menig aantal sectoren van doorslaggevend belang. Iedereen wil er namelijk graag zeker van kunnen zijn dat hij of zij een beroep doet op de beste expert binnen diens vakgebied. Je expertise duidelijk maken aan je doelgroep lijkt in eerste instantie misschien niet zo eenvoudig, maar is het tegenwoordig eigenlijk best wel. Hou op dit vlak op z’n minst rekening met de tips zoals hieronder aangegeven:

  1. Schrijf regelmatig een interessant blogartikel voor op je website;
  2. Deel je expertise door te participeren in discussies op social media;
  3. Doe aan video- en eventmarketing;
  4. Nodig (potentiële) klanten uit voor een informatieve avond;

Op het ogenblik dat jij je echt als expert kan profileren binnen jouw doelmarkt zal je kunnen vaststellen dat het heel wat eenvoudiger zal worden om potentiële klanten aan te trekken en je te profileren.

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close