BusinessTips

Offline of online marketing? Eerder een en-en-verhaal!

Als online marketeer sta je vaak voor de keuze: zet je in op online marketing of offline marketing? Het klopt dat je met zoekmachineoptimalisatie een compleet ander doel hoopt te bereiken dan met de aanwezigheid op beurzen of het uitdelen van flyers. Alle twee hebben ze hun eigen voordelen, beperkingen en doelen. Net daarom moet je ze ook gewoon combineren. Enkel zo kunnen ze elkaar versterken.

Verhogen van brand awareness

Niet alle marketingvormen hebben het verhogen van brand awareness tot doel. Toch kan je de brand awareness wel verhogen door zowel offline als online marketing te combineren. Dat is ook logisch, want als je enkel online brand awareness nastreeft loop je het risico dat je de stille generatie of de babyboomers vergeet. En met alleen offline marketing zijn generaties Y en Z sowieso verloren. Daarnaast kan offline marketing het effect van je online inspanningen bij deze instrumenten alleen maar ten goede komen. Want hier geldt nog steeds: hoe vaker klanten positief in contact komen met je bedrijf, hoe beter.

Vertrouwen en geloofwaardigheid verhogen

Klanten gaan pas met je handelen wanneer ze je geloofwaardig vinden en vertrouwen in je hebben. Niet voor niets besteden bedrijven vaak grote budgetten in het klantenvertrouwen. Daarbij kan je zowel online als offline vertrouwen opbouwen, maar in de praktijk is het effect pas het grootst wanneer je ze combineert. Schenk jij vertrouwen in iemand die je naar z’n website verwijst maar die te beroerd is om naar de drukkerij te stappen voor wat visitekaartjes? En vertrouw je iemand die je per post aanschrijft maar niet eens een website heeft? Het is een bewijs van hoe online en offline marketing onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

ROI van online marketing verhogen

ROI van online marketing verhogen

Potentiële klanten happen zelden meteen toe. Eerdere studies toonden aan dat potentiële klanten gemiddeld 9,5 keer met je product of bedrijf in contact moeten komen vooraleer ze tot een aankoop overgaan. Hoewel het exacte cijfer van doelgroep tot doelgroep en van product tot product verschilt, toont het aan dat je er met online marketing alleen niet komt. Zoekmachineoptimalisatie is een goede manier om potentiële klanten te lokken, maar daarnaast zullen ze dus ook op andere manieren met je bedrijf in contact moeten komen. Offline marketing speelt daarin een belangrijke rol en kan de ROI (return on investment) van online marketing vergroten.

Alle twee onmisbaar in de sales funnel

Met alleen een folder kom je er in elk geval niet en ook online marketing zal lang niet volstaan om een potentiële klant te verleiden. Het is vaak moeilijk om in de sales funnel voldoende stappen te voorzien als je alleen maar focust op online marketing. Offline marketing kan dan ook een eerste stap zijn om potentiële klanten in de sales funnel te droppen. Op een beurs komt men dan voor het eerst in contact met je bedrijf en krijgt de bezoeker een kortingsbon om gratis je e-boek te downloaden op je website. Hierdoor hoef je niet meteen te adverteren en krijg je toch extra potentiële klanten in de sales funnel. Het is nogmaals een voorbeeld van hoe offline marketing online marketing kan versterken.

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close