Heel wat bedrijven huiveren nog altijd een beetje wanneer ze het woord marketing horen vallen. Nog steeds wordt er dan ook vaak gedacht dat marketing in het bijzonder iets is waar heel wat geld voor moet worden betaald zonder dat er (direct) resultaat mee wordt geboekt. Dat is zeker niet juist. Het is tegenwoordig echter zeer belangrijk om gebruik te maken van de juiste vorm van marketing. Door de jaren heen zijn er immers heel wat nieuwe mogelijkheden op de markt verschenen waarvan vooral online marketing voor menig aantal ondernemingen zeer interessant kan zijn.
Wat is online marketing precies?
Online marketing is zoals de naam reeds laat vermoeden marketing welke wordt gevoerd op het internet. Dit betekent dat je specifiek via het internet gaat werken aan onder meer de naambekendheid van je bedrijf. Op vlak van online marketing wordt er een onderscheid gemaakt tussen twee verschillende mogelijkheden. Het gaat hierbij specifiek om:
- SEA of ‘Search Engine Advertising’;
- SEO of ‘Search Engine Optimization’;
In het eerste geval wordt er voor gekozen om een relatief klassieke advertentie op te maken die zowel tekst als beeld kan bevatten. Deze advertentie kan vervolgens niet alleen in de gewenste zoekmachine, maar ook in diens volledige zoeknetwerk worden weergegeven. De kostprijs die je hiervoor dient te betalen wordt veelal berekend op basis van een zogenaamde “cost per click”. Met andere woorden, je betaalt alleen wanneer iemand daadwerkelijk op je advertentie heeft geklikt.
SEO of ‘Search Engine Optimization’
Daar waar SEA zeer interessant is voor bedrijven die snel een meerwaarde willen realiseren op vlak van naambekendheid is het voor de lange(re) termijn vooral belangrijk om te focussen op de SEO van je website. Door jouw website zo optimaal mogelijk af te stemmen op de eisen van de zoekmachines kan er een uitstekende indexatie worden gerealiseerd. Zo zullen jouw pagina’s niet alleen sneller geïndexeerd worden in vergelijking met de concurrentie, daarnaast zal je ook nog eens beduidend hogere posities kunnen innemen in de zoekresultaten.
Meet de prestaties van je online marketing campagne
Een uitermate belangrijk voordeel welke is verbonden aan online marketing is dat je perfect de resultaten van je marketing campagne kan meten. Dat is bij traditionele marketing uiteraard een behoorlijk stuk complexer, om maar niet te zeggen onmogelijk. Door gebruik te maken van handige hulpmiddelen zoals bijvoorbeeld Google Analytics zal je kunnen vaststellen dat de prestaties van je online marketing campagne uitstekend opgevolgd kunnen worden. Bovendien geeft deze data ook meteen aan waar het mogelijks nog beter zou kunnen.
Alle voordelen van online marketing
Steeds meer bedrijven kiezen er voor om stevig in te zetten op online marketing. De reden daarvoor is niet ver te zoeken. Bovenstaande informatie heeft reeds duidelijk gemaakt dat er met online marketing zowel op korte als op lange termijn kan worden gewerkt. De resultaten zijn bovendien veel eenvoudiger te meten en dus te beïnvloeden. Overweeg jij ook om gebruik te maken van online marketing? Wil je echter eerst even een goed zicht hebben op alle voordelen die er aan verbonden zijn? Dat is mogelijk middels het onderstaande overzicht:
- Zowel inzetbaar voor de korte als voor de lange termijn;
- Voordeliger in vergelijking met traditionele marketing;
- Resultaten kunnen zeer eenvoudig worden gemeten en bijgestuurd;
- Je speelt optimaal in op de noden en wensen van je doelgroep;
Wil jij dus met andere woorden ook werken aan de naambekendheid van je bedrijf? Dan mag het duidelijk zijn dat online marketing je daar beslist bij kan helpen!